Ми багато говоримо про агресію, про те, як дитині, відчуваючи злість, навчитися проявляти її – так, щоб не нашкодити собі і іншим. Але є діти, які з різних причин, злості не виявляють. Невиражена емоція перетворюється, як мінімум, в м’язову напругу, в «симптом», переростає в те, що називається аутоагрессія. в якій найлегші, “виявлені форми”, коли дитина починає гризти нігті, бити себе.
Світлана Ройз зібрала 25 ідей для ігор і розмов з дитиною, які допомагають «відреагувати злість». Всі ігри підібрані для різних «каналів агресії» – голос, зуби, руки, нігті, ноги, живіт, рефлексія – слова.
Але в усі ці ігри можна грати, тільки, якщо ми самі можемо витримати напругу злістю.
☀️ 1. «Докричатися до Місяця»: уявити, що потрібно крикнути послання космонавтам або інопланетянам. (Можна кричати з різних кутків кімнати один одному, можна направляти звук «далеко-далеко»)
☀️2. «Видихнути хмару» – уявити, що вдихнули хмару і видихнути її зі звуком, можна з грозою і блискавкою (тупаючи ногами)
☀️3. «Погода» – можна йти, можна стукати подушечками пальців (краще, нігтями) – спочатку сонечко і легкий вітер (йдемо – стукаємо – повільно, м’яко і тихо), потім вітер посилюється починається дощ – починає йти швидше і гупати. Дощ посилюється – гупаємо сильніше, злива – стрибаємо, гроза – ураган – стрибаємо, дуємо і кричимо, вітер заспокоюється, дощ стихає – поступово йдемо тихіше і повільніше. Закінчуємо «гарною погодою»
☀️4. «Собаки» – «перетворитися» в добрих собачок, що крутять хвостиком, потім, злих собак, що гарчать один на одну. А потім, знову перетворитися в добрих собак, які принюхуються, потім назад в людей
☀️5. «Клац-клац» – клацати зубами, ніби від холоду, потім, показувати зуби, як мавпочки, показувати зуби і гарчати, як тигри. Перетворитися на людей.
☀️6. «РРРРР» – граючи з батьками, перетягувати тканину, тримаючи її в зубах.
☀️7. «Плювалки» виплюнути, видути – з трубочки горошину в мішень
☀️8. «Лети!» Дути один на одного, як на перо. Дозволити собі подути на батька, щоб його «здути» з місця.
☀️9. «Штовхалки» «Відштовхнути повітряною хвилею» батька/маму (партнера по грі) – зробивши жест руками. Батько/мама «відлітає» від дитини.
☀️10. «Подушковий бій»
☀️11. «Борці сумо» – засунути подушку під футболку і штовхатися, подушка буде пом’якшувати удар
☀️12. Рвати папір і потім зібрати з уривків колаж
☀️13. «Шкрябалки і дпряпалки» »- нігтями « прошкрябати »малюнок у фользі, в крупі. В zip пакет залити фарбу. Дитина подушечками пальців і нігтями прошкрябує візерунки
☀️14. Боулінг, збивати будь-які предмети (дозволити порушити порядок)
☀️15. Водяні пістолети
☀️16. «Злий бобер» – вигадати злу тварину і вести себе, як, ми припускаємо, може себе вести ця тварина. Потім перетворитися в добру тварину. Потім, в людину.
☀️17. «Випустити кігті» – показати, як тигреня шипить і показує кігті, коли хоче захиститися. (Потім перетворитися на людину)
☀️18. малювати каляки-маляки, стиснувши в кулаці фломастер або олівець
☀️19. «На кінець» – зім’яти в руках папір, потім, як м’ячиком, потрапити в ціль
☀️20. Кричати в «мішечок для крику»
☀️21. «Бодалки – так-ні» (бадатися руками або головою, кажучи по черзі – так чи ні)
☀️22. люблю – не люблю (говорити один одному – я люблю, коли … я не люблю, коли …
радію-злюся (я радію, коли, я злюся, коли)
☀️23. говорити від імені емоції: моя радість каже, моя злість говорить
☀️24. Я хочу тебе нагодувати (дитина говорить – я хочу тебе нагодувати (і може назвати, що завгодно). І що б вона нам не запропонувала, ми говоримо. «Дякую. А я хочу тебе нагодувати … і годуємо їстівним) (ця гра підходять не всім батькам. Важливо бути готовим до того, що дитина буде раз 30 до ряду годувати нас какашками, комашками і ін).
☀️25. Зробити дозволеним час, коли можна кричати або голосно співати.
Ідеї для розмови з дитиною:
Нам важливо розповісти дитині, що емоція – це сигнал нашого мозку про те, що відбувається. Що кожна емоція – дуже важлива. Ми не завжди можемо на неї вплинути. А ось поведінку – ми можемо вибирати.
Злість так само важлива, як і радість, і смуток.
Від того, що ми відчуваємо емоцію – ми не хороші і не погані.
Коли нашому другові погано – ми його підтримуємо. А якби ти підтримав себе, якби був своїм найкращим другом? Що б сказав йому?
Якщо ти злишся – ти не злий. Ти людина, яка зараз злиться.
Іноді, коли злість дуже сильна, ми уявляємо, як би все зруйнували, як би когось вдарили або навіть убили. А потім відчуваємо себе після цього погано. Можна уявити, що всередині нас є «маленька людина – я», набагато молодше, ніж ми, якій потрібна допомога. Ми ж знаємо, коли дитині погано, її марно лаяти, їй потрібно допомогти. Поклади руку на те місце, де «вона живе», зігрій її.
Уяви, що сонечком розтоплюють напругу, яка всередині
Або уяви, що ти – океан або море, в якому все-все розчиняється
Можна уявити всередині пружину, яка стискається-розтискається і підстрибує всередині, покласти руку на живіт, зробити вдих і різкий видих.
І важливо завжди пам’ятати, що все-все-все-все грубе, зле, сумне може розчинити в маминій і татовій любові.